Spelen met je eten
Vieze handen of mes en vork?
Druipen of stuiteren?
Als volwassenen houden we het veelal bij het zien en proeven van een gerecht. Vaak krijg je trek van de lekkere geur uit de keuken, maar ruik je ook nog aan je eten als het al op je bord ligt? Voor kinderen is dat anders. Zij willen naast het zien en proeven ook ruiken, voelen en zelfs horen wat hun eten kan. Denk maar aan het knijpen in de glibberige noodles, peuteren aan de korrelige rijst en voelen aan warme of koude etenswaren. Is het vloeibaar en druipt het uit je bakje of kan het misschien wel stuiteren? Wat gebeurt er als je het kneedt? Een stukje banaan in je handen fijnknijpen voelt niet alleen grappig, het maakt ook nog eens een interessant geluid! Iets nieuws op je bord, eerst even ruiken. Allemaal ervaringen die kinderen moeten meemaken om hun eten te leren kennen. Wordt het een kliederboel? Eh ja, die kans zit erin, maar je bent er nog altijd zelf bij om de touwtjes in handen te houden.
Ik heb me laten vertellen dat jonge kinderen smaken kunnen horen en zien doordat alle zintuigen nog samenwerken. Wat ik me daarbij voorstel is zoiets als vuurwerk horen knallen en lichtflitsen zien bij de smaak van een zure citroen. Hoe heftig zou dat zijn als je elke smaak zo moet leren kennen, poeh!
Zintuigen aan het werk
Het spelen met eten is dus eigenlijk veel meer dan alleen spelen. Het is een hele beleving en enorm belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Uiteraard zijn er nog vele andere manieren om kinderen hun zintuigen te laten ontdekken en ontwikkelen. Spelen met water, modder, zand, aarde, bladeren, verf, scheerschuim en andere kliederactiviteiten staan, hoe heerlijk ook, misschien niet bovenaan je lijstje. Gelukkig hoeven het ook niet altijd activiteiten te zijn waarbij kinderen vies worden (en waarbij jij de boel kunt schoonmaken).
Er zijn zoveel mogelijkheden om de zintuigen van een kind aan het werk te zetten. Het hoeft ook helemaal niet ingewikkeld te zijn, want elk materiaal is de eerste keer nieuw. Neem bijvoorbeeld kiezelsteentjes. Hoe ziet het steentje eruit? Hoe voelt een steentje? Waar ruikt het naar? Hoe klinkt het als het valt? Hoe voelen of klinken meerdere steentjes tegelijk? Hoe klinkt het als je ze tegen elkaar aan tikt? Het zintuig proeven zou ik in dit geval maar achterwegen laten, maar jonge kinderen waarschijnlijk niet, dus pas op! Pas het materiaal aan de leeftijd van het kind aan en houdt daarmee altijd de veiligheid in acht, zodat er geen kleine voorwerpen op verkeerde plekken kunnen komen.
Maar, zoals je ziet kun je elk voorwerp dat je kunt zien, voelen, horen, ruiken en eventueel proeven gebruiken.
Aanraken is een hele stap
Mijn dochter griezelde werkelijk van het aanraken van veertjes. In het voorjaar had ik veertjes in een bakje in de speeltafel gedaan en stap voor stap heeft ze geleerd daarmee te spelen. Na de veertjes bekeken te hebben blies ik een veertje ruim naast haar in de lucht. Als het te dichtbij kwam schuifelde ze opzij. Ze vond het wel super interessant en af en toe mocht het veertje iets dichterbij komen. Landde er een op de grond, dan zei ze ‘boem’. Zelf naar het veertje blazen, zelf vasthouden aan de spoel (ja, ik heb net geleerd dat het harde uiteinde zo heet), kriebelen op elkaars hand en wang, veertjes oprapen en uiteindelijk lekker spelen. Zien, voelen en ook (niets) horen werden hierbij getriggerd.
Bij het spelen met speelrijst gaat het ook om de hele ervaring. Voor jonge kinderen is alleen het voelen van de rijst al bijzonder. Daarna ontdekken ze snel genoeg dat er nog veel meer mee mogelijk is!
Zelf speelrijst proberen?
Ben je er klaar voor om de zintuigen van je kind aan het werk te zetten? Kijk dan in onze shop en ontdek de vele kleuren speelrijst!